יום חמישי, 30 בינואר 2014

ט"ו בשבט הגיע!

ט"ו בשבט הגיע, חג הפירות היבשים.
לפעמים אני לא מבינה למה לייבש פירות כשיש כזה מבחר בשוק של פירות מלאי מיץ ועסיסיים. למה לייבש קלמנטינה?!

אבל מילא, לא נכנס ללמה. יש פירות יבשים שאני מאוד אוהבת וכנראה שלא הייתי אוכלת אותם אם הם לא היו מיובשים- דוגמאת חמוציות.

בטח כבר ראיתם את כל מתכוני החג שרצים בשבועיים האחרונים ברשת.
אז ברור שאני אנסה להתחכם ולא להביא עוד איזה עוגה בחושה עם פירות יבשים, דבר שמאוד מפתה כשהדד ליין של הטור הוא כמה שעות מאותו הרגע, אבל לא! אני משקיעה בכם.
הפעם אני מביאה לכם מתכון לכיסוני תפוחי עץ ופירות יבשים.
קצת השקעה אבל התוצאה שווה כל רגע של עמידה בטבח.

המתכון הוא שילוב של בצק לאמפנד'ס שאני מכינה כל "על האש" ומלית ניסיונית. אני יודעת שהבצק מוצלח, אז למה בעצם לא לנסות למלא אותו במלית מתוקה?

תשמעו, כמה שהבצק מוצלח עם מילוי של בשר או פטריות, ככה הוא מוצלח עם מלית התפוחים.
ואם תרצו להשקיע עוד קצת במרקם מעל הכיסון, פזרו קצת סוכר קינמון (הסבר בהמשך המתכון) ותראו מהו אושר רגעי אמיתי.

מבחינת הפירות היבשים- אני עשיתי תערובת של תמרים, שזיפים, משמש, חמוציות ודבלים אבל אתם יכולים להשתמש בכל פרי שאתם אוהבים, בכל שילוב ומינון, כל עוד הוא מגיע למשקל הכולל למתכון.
חוץ מתפוחי עץ, אני בטוחה שהמתכון יכול להצליח גם עם אגסים, רק המרקם שלהם יהיה גרגירי יותר אבל לא נראה לי שזה משהו שיכול להפריע.

כמובן שאתם יכולים להכין גם את עוגת הגזר של ט"ו בשבט של שנה שעברה ואת חטיפי האנרגיה שפירסמתי לפני כמה חודשים.

כיסוני תפוחי עץ ופירות יבשים
לבצק-
3.5 כוסות קמח
1 כפית מלח
1 שקית אבקת אפייה
250 גר' חמאה קרה
0.5 כוס מים קרים

שמים את הקמח, מלח ואבקת אפייה בקערת המיקסר.
מוסיפים את החמאה חתוכה לקוביות קטנות ומעבדים עד קבלת  מרקם חולי.
מוסיפים את המים וממשיכים לעבד עד שמתקבל בצק אחיד.
עוטפים בניילון נצמד ומניחים בצד (אם החדר חם או כשמכינים בקיץ, כדאי להכניס למקרר לכרבע שעה).



למלית-
3 תפוחי עץ גרני סמית
3 מקלות קינמון (מי שלא אוהב קינמון יכול לשים מקל ווניל אחד במקום)
3 כפות סוכר
200 גר' פירות יבשים לפי הטעם (בערך כוס גדושה)
5 כפות שקדים גרוסים\אבקת שקדים
ביצה להברשה


מקלפים את התפוחים, חותכים לקוביות קטנות (פחות מחצי ס"מ) ושמים בסיר בינוני.


מוסיפים את מקלות הקינמון והסוכר ומבשלים על אש בינונית עד שהתפוחים מתרככים וכל הנוזלים שיצאו מהם התאדו. לא לבשל יותר מידי שהתפוחים לא יהפכו לרסק.


מוציאים את מקלות הקינמון ומעבירים לכלי ולהכניס למקרר לקירור מוחלט.


קוצצים את הפירות היבשים לאותו הגודל של התפוחים. כשהתפוחים קרים מוסיפים אליהם את הפירות היבשים הקצוצים ואת השקדים הגרוסים ומערבבים היטב.



מוציאים מהבצק בערך 1/3 מהכמות (אפשר גם יותר או פחות, פשוט כמות שיהיה נוח לעבוד איתה), מקמחים קלות את משטח העבודה ומרדדים את הבצק עד עובי של 3-4 מ"מ.


בזמן הרידוד לדאוג שהבצק לא נדבק למשטח העבודה, כל כמה רידודים להזיז את הבצק ואפילו להפוך לצד השני ואם צריך לקמח מעט שוב.


קורצים עיגולים בקוטר 8 ס"מ (לא חייבים מדוייק, אפשר גם יותר או פחות), מניחים כפית מלית במרכז העיגול, מקפלים לחצי וסוגרים היטב את הקצוות. ממש לצבוט את הקצה.


לדאוג שהקצוות סגורים חזק כי יש לבצק נטייה להיפתח אם הוא מלא מידי.
להניח על תבנית תנור מרופדת בנייר אפייה וכשהתבנית מלאה למרוח בביצה טרופה.

לתוספת מרקם-
אפשר לפזר שברי שקדים או סוכר קינמון (סוכר מעורבב במעט קינמון טחון) מעל הביצה המוברשת.




להכניס לאפייה בתנור שחומם מראש לחום גבוה לכרבע שעה. המאפים מוכנים כשהם זהובים.
להוציא מהתנור ולקרר לגמרי.



לתוספת ברק אפשר להבריש בסירופ סוכר לאחר האפייה וכשהמאפים עדיין חמים.

סירופ סוכר- כמות שווה של מים וסוכר, להביא לרתיחה עד שכל הסוכר נמס (כמות סבירה למתכון הזה היא 50 מל' מים ו 50 גר' סוכר).


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה