יום ראשון, 12 בינואר 2014

אנטיפסטי ומטבל בזיליקום

לאט לאט החורף מתקרב לו ואפילו בזמן כתיבת שורות אלו יורד לו מבול(צ'יק) עם קצת ברד(!).
ולמרות זאת אני לא עלאה אתכם במתכון לעוד תבשיל בבישול ארוך כהכנה לשבת הצפויה. אלא הפעם זה מתכון לתוספת קלילה לארוחה.

בביקור קצת אצל הירקן השכונתי אני יכולה לטייל בחנות בלי סוף וגם לחזור הביתה עם (הרבה) יותר דברים ממה שתכננתי כי "אוי, אולי אני אכין עם זה משהו" או "מזמן לא הכנתי לי את זה..."
ירקן בשבילי זה כמו חנות ממתקים לאדם הממוצע. זה לא אומר שאני לא אוהבת ממתקים, כן? פשוט ממתקים מגיעים מוכנים וחוץ מלאכול אותם אין לי מה לעשות איתם ואני אוהבת את השלבי ביניים יותר מאשר השלב הסופי.

אז יחד עם העגבניות, המלפפונים והחסה חזרו להם בשקית גם סלקים וארטישוק ירושלמי.
ומה עושים איתם?
לאכול ירקות זה תמיד טוב ובריא וגם אפשר להכין אותם בצורות שונות עם תבלינים ומטבלים שונים בשביל הגיוון.

אנטיפסטי נכנס בקלות ובצורה מושלמת לקטגוריה הזו.
אפשר להכין אנטיפסטי כמעט עם כל ירק שאופים או מבשלים.
שימו  לב שלכל ירק זמן בישול\אפייה משלו כך שצריך להתאים את גודל החתיכה לזמן האפייה, לדוגמא- זמן אפייה של גזר או סלק ארוך יותר משל בטטה וקישוא כך שאת הבטטה והקישוא אני חותכת לחתיכות גדולות יותר (ולפעמים כפול בגודל) מאשר השאר.
או לחילופין, אפשר לאפות בתבניות נפרדות כך אופים כל ירק בזמן שמתאים לו. אבל אני אוהבת לשים את הכל יחד, כך הירקות מקבלים את הטעמים אחד של השני.

כמובן שהירקות פה הם טעמי האישי ואתם יכולים להוסיף\להוריד לפי טעמכם.
כמו כן אפשר להוסיף עשבי תיבול ודווקא פה כדאי מיובשים ולא טריים, כדי שלא ישרפו בזמן האפייה. רוזמרין או אורגנו גם כן יתאימו מאוד חוץ מעלי הטימין.

אנטיפסטי
2 גזרים גדולים
2 קישואים גדלים
2 בצלים בינוניים
3 סלקים בינוניים
1 בטטה גדולה
1 תפוח אדמה גדול
3 ארטישוק ירושלמי גדולים
שיניים מראש שום אחד
שמן זית
מלח גס
פלפל שחור גרוס
עלי טימין יבשים

שוטפים את היטב את הירקות. מקלפים את הבצל ואת שיני השום. אין צורך לקלף את שאר הירקות, אבל אם אתם לא אוהבים קליפה אתם מוזמנים לקלף אותה.


חותכים את הירקות לרצועות בערך באותו הגודל, חוץ מהשום. את הקישוא והבטטה לרצועות קצת יותר גדולת מכיוון שהם נאפים מהר יותר משאר הירקות.

מניחים בתבנית מעל נייר אפייה. מסדרים איך שרוצים או אפילו עושים בלאגן בתבנית, זה ממש לא משנה.


מתבלים במלח גס ופלפל שחור. מעל מזלפים שמן זית עד שכל הירקות עטופים היטב. מורחים את הירקות היטב עם הידיים (מי שלא אוהב להשתמש בידיים יכול להשתמש במברשת).


מפזרים מעל מעט עלי טימין מיובשים.
מכניסים לאפייה בתנור שחומם מראש לחום גבוה (220) לכחצי שעה.
הירקות מוכנים כשהם שזופים, רכים ומזלג שננעץ יוצא מהם בקלות.



מיונז בזיליקום
חופן עלי בזיליקום שטופים
2 שיני שום כתושות
1 כף שמן זית
3-4 כפות מיונז איכותי

שמים את כל המרכיבים בבלנדר יד וטוחנים עד קבלת משחה אחידה.

אם המרקם סמיך לטעמכם- להוסיף מעט שמן זית
אם המרקם דליל לטעמכם- אפשר להוסיף מעט מיונז
בעיקרון אין צורך במלח בגלל המיונז אבל אם אתם צריכים עוד טיפה תיבול, אפשר לטעום ולתקן אם צריך.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה