יום שני, 12 בנובמבר 2012

גולאש לשבת חורפית


לאחר תגובות חמות מצד קוראים ובקשות על מתכונים נוספים בסגנון "הכל בסיר אחד", החלטתי לשתף אתכם במתכון שאני אוהבת שבאמת הגיע מתוך ספר שנקרא "הכל בסיר אחד" של בני סיידא.
המתכונים בספר, שכשמו כן הוא- כל הארוחה בסיר אחד, בלי ללכלך יותר מידי כלים ובלי הרבה בלאגן.

חוץ מהאהבה הגדולה שלי לחמוצים, כמו שהבנתם (ואל תחשבו ששכחתי את הבקשה למתכון לחמוצים נוספים, גם הם יגיעו בהמשך) יש לי פינה חמה בלב לבישול עם כרוב חמוץ.

אחד הדברים שאני זוכרת מסבא שלי הוא את הסיפורים על חביות הכרוב החמוץ ב"ערבות פולין" שעמדו מחוץ לבית וחיכו ל"הבשלה".
אחד המתכונים שאני זוכרת שהוא הכין היה מרק עם כרוב חמוץ וקבנוס. מרק חמוץ-מתוק כזה עם המליחות של הקבנוס היה פשוט וטעים.
אז את המתכון הזה עוד אצטרך לשחזר, אבל המתכון שאני מביאה פה, נותן קצת הרגשה כזו. של פעם.
תבשיל גולאש עם כרוב חמוץ, הכנה קצרה ובישול ארוך לימי שישי ולאכילה בשבת בצהריים.
המתכון המקורי הוא עם פלפלים ירוקים ובלי קבנוס. בגלל שאני לא אוכלת פלפלים ירוקים (מסתבר שיש בהם יותר אלרגנים מאדומים או צהובים ולי יש מספיק כאלה בגוף... חוץ מזה שהאדומים לדעתי יותר טעימים), הקבנוס התווסף בחימום השני של המנה, לאחר שכבר הייתה מוכנה. פשוט טיגנתי קצת פרוסות קבנוס לפני שהכנסתי את המנה לחימום בסיר והטעם פשוט השתבח (לדעתי).
מי שלא רוצה להוסיף עוד קצת שומן למנה, יכול לוותר על הקבנוס, אבל הטעם קצת שונה.
התבשיל המקורי גם אמור להאפות בתנור להשחמה לאחר הוספת הבשמל, אבל לדעתי זה שלב מיותר, אתם לא רוצים לייבש את הבשר מעבר לבישול הנדרש.

תבשיל גולאש עם כרוב כבוש   6 מנות
4 כפות שמן
2 בצלים גדולים קצוצים דק
1 קילו בשר בקר (שייטל, צ'אק)
חבילת קבנוס איכותי
1 כף גדושה פפריקה מתוקה (אני אוהבת פפריקה אז אני שמה הר קטן ואפילו קצת יותר)
פפריקה חריפה לפי הטעם (לא חייבים)
2 פלפלים אדומים גדולים חתוכים לקוביות
1 קופסא קטנה רסק עגבניות (100 גר')
1 קופסת שימורים כרוב כבוש (במתכון המקורי מעדיפים כרוב איכותי ממעדניה, אבל גם שימורים לדעתי מספיק טוב, אבל מי שרוצה להשקיע מוזמן)
מלח
פלפל שחור

לרוטב בשמל:
50 גר' מרגרינה
2 כפות גדושות קמח
2 כוסות מרק צח
1 כפית פפריקה
פלפל שחור

בסיר גדול שאפשר להכניס לתנור לחמם את השמן ולטגן את הבצל עד הזהבה.
להוסיף את הפלפלים להקפצה עדינה יחד עם הבצל בערך חמש דקות.


את הבשר כדאי לבקש מהקצב  כבר לחתוך לקוביות ושיהיו כמה שיותר באותו הגודל, שהבישול יהיה אחיד.

כדאי ליבש טוב את הבשר לפני הכניסה לסיר
להוסיף את הבשר ולסגור מכל הכיוונים, לפרוס את הקבנוס לפרוסות בעובי של ס"מ בערך, להוסיף לסיר ולטגן יחד כחמש דקות. מי שרוצה טעם חזק יותר של הקבנוס יכול לטגן אותו בתחילת התהליך (אין צורך להוסיף לו שמן, הוא מוציא לבד מספיק שמן. פשוט להכניס אותו לסיר החם) ורק אז להתחיל את התהליך עם הבצלים.



להוסיף פפריקות ורסק עגבניות יחד עם כוס מים רותחים ולהביא לרתיחה.


לכסות ולבשל על אש קטנה כשעה וחצי, אם צריך אפשר להוסיף מים חמים לסיר במהלך הבישול.
לאחר שעה וחצי להוסיף את הכרוב ולערבב היטב. לתבל במלח ופלפל שחור לפי הצורך, תזכרו שהקבנוס והכרוב מלוחים גם הם אז בזהירות עם המלח. 


לכסות ולהמשיך לבשל עוד כחצי שעה ולאחר מכן עוד כחצי שעה עם חריץ קטן במכסה.
בינתיים בסיר קטן מכינים את הבשמל. ממיסים את המרגרינה, מוסיפים את הקמח ומערבבים מהר עד שכל הקמח נבלע במרגרינה.

הרביכה של המרגרינה עם הקמח
בשלב הזה כדאי לעבוד יחסית מהר כדי שהרביכה לא תשרף, להוסיף את המרק והתבלינים ומבשלים תוך כדי בחישה עד שהרוטב מסמיך. התהליך לוקח כמה דקות טובות וכל הזמן צריך לערבב את הרוטב כדי שהתחתית לא תדבק לסיר ותשרף.

התוספת של המרק והתיבול לרביכה
להוסיף את הרוטב לגולאש ולערבב היטב.
לבשל עוד כחצי שעה. אם צריך- לתקן טעמים.
 

כתוספת הכנסתי תפוחי אדמה מבושלים לחימום
כתוספת אני פשוט הכנסתי קוביות תפוחי אדמה מבושלים לחימום ברבע שעה האחרונה של הבישול, אבל אפשר להכניס את תפוחי האדמה לבישול מלא ברוטב עצמו, העמילן רק יוסיף להסמכה של הרוטב.



התבשיל נהדר גם לצד לחם שאור כבד לספיגת הרוטב. 

בתיאבון!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה